söndag 16 oktober 2016

"Min" vikvägg Svanvik



Jag har länge tänkt att det finns behov av en vikvägg för att skapa rum i rummet eller skärma av. När Karlsbergs gård var intresserade av att visa sina produkter på nytt sätt såg jag chansen att förverkliga väggen som är lätt och flexibel. En sida har jag klätt med bitar av fårskinn. Det är rektanglar som tack vare de olika egenskaperna på skinnen ger mjuka övergångar. Andra sidan är klädd med kork och kan bli en anslagstavla så väl som snygg- sida. Båda materialen påverkar ljudbilden positivt. Man kan även få den klädd i linne. På Inredia används vikväggen som sänggavel just nu.

Bästa Tre Sekel tillverkar vikväggen och stommen av furu (vad annars!?) är lutad och vitsåpad. Gångjärnet är utbytt mot läder. Jag är så glad och tacksam att de ville bygga väggen mitt i sin ruljans och stora uppdrag.

Produkt: Vikvägg
Produktnamn: Svanvik
Företag: Tre Sekel Möbelsnickeri
Formgivare: Anna Stenberg, add: design
Material: Furu som är lutad och vitsåpad samt fårskinn, läder och kork. 
Underleverantör: Karlbergs gård
Kontakt: www.tresekel.se

Övrigt: Ibland vill vi skärma av ett rum! Jag kan inte tänka mig att göra det med bättre material än furu, skinn och kork. Skinnen är defekta. Lika fina som övriga från Karlsbergs Gård men med någon del som gör att de faller utanför ramen för prima skinn. Det känns bra att använda just dem. Skinn isolerar och dämpar ljud. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar