onsdag 19 februari 2014

Semlor


Brukar du baka semlor? Jag gör det en gång på våren. Jag tycker att det är gott när bullen är lite stabbigare eller kompaktare än den fina man köper. Kompenserar det med mycket fyllning!
Ingredienser
10 bullar 
50 g jäst 
2,5 dl mjölk
100 g smör
0,25 tsk salt 0,5 dl socker
8,5 dl  vetemjöl
ägg till pensling
 

Mandelmassa  
2 dl mandel 2 dl florsocker
1 st äggvita (ta halva om det är ett stort ägg)
 

Garnering 
3 dl Vispgrädde 

Gör så här
1. Smula ner jästen i en bunke. Värm mjölk och smör till 37° och blanda degvätskan med jästen.
2. Tillsätt resten av ingredienserna till bullen.
3. Arbeta ihop degen ordentligt så den blir smidig. Jäs övertäckt i minst 30 minuter.
4. Ta upp degen och arbeta den smidig på mjölat bakbord. Baka ut till 10 bullar och låt jäsa 20 min.
5. Pensla bullarna med uppvispat ägg före gräddning. Sätt ugnen på 200° och grädda i ca 15 minuter.Låt svalna på galler under en handduk.
6. Kör skalade mandeln till mandelmassan i matberedare tills den är helt smulig. Lägg i socker och äggvita och kör tills allt är blandat. Eller mal mandeln i kvarn och blanda med socker och äggvita.
7. Vispa grädden.
8. Skär ett lock på bullarna och gröp ur lite av inkråmet. Fyll med mandelmassa som är ihop rört med inkråmet och lite mjölk. Och grädde så klart!
9. Lägg på locket och pudra över lite florsocker. 

Mums! 

Imorgon är det Pomp de Lux- party med duktiga Åsa. Men då blir det köpe- fika! 

7 kommentarer:

  1. Hej och hopp !

    Och jag som tänkte att du skulle bjuda på semlor :)
    Kan du maila mig angående morgon dagen ?
    Vilka härliga bilder.
    Ha en fin dag !

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara semlor :)
    Jag har bakat nån gång men inte varje år faktiskt... om man skulle ta och prova ditt recept, jag tror faktiskt det :)
    ha en fin dag.
    kram
    Jessica

    SvaraRadera
  3. GAh superläckert!!! Men oj så min byxlinning spänner (soffpotatis) så här måste tas krafttag, haha :) Farligt gott det där!!!

    Många kramar aka

    SvaraRadera
  4. Nämen åh så gott det ser ut! Riktigt smarrigt:)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Älskar semlor...idag när jag var på stan träffade jag på en väninna,och vi gick och fikade....jag tog en semla till kaffet förstås, hihi....
    Ha det gott!
    Kram bia

    SvaraRadera
  6. Mm... dom ser farligt goda ut!

    Önskar dig en härlig helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  7. Semlor är en viktig sak i mitt liv...det slarvar man inte med !!
    Wienerbageriet i Skövde har riktig klass..annars tycker jag nog hembakta är absolut godast !!
    Tack raraste du för din söta kommentar inne hos mej..jag vilar lite så får vi se vad som händer !

    Stor och varm kram från ditt fans !

    SvaraRadera